Parafrazując słowa znanej piosenki, można powiedzieć:
„ Pisać każdy może, trochę lepiej, lub trochę gorzej, ale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi”.
Ale czy rzeczywiście tak jest? Czy jakość naszych tekstów nie ma znaczenia?. Każdy z nas posługuje się słowem. Codziennie. Kilka raz dziennie. Tworzymy krótsze lub dłuższe formy. SMS, mail, wiadomość na Facebooku – mogłabym długo wymieniać 🙂 Często nie zastanawiamy się nad jakością wysyłanych komunikatów. A to jakich słów używamy w dużym stopniu wpływa na to, jak postrzegają nas inni oraz jak odczytują nasze intencje. Chciałabym Wam przedstawić Kubę, który jest uzależniony od pisania, zajmuje się słowem tworząc teksty literackie, a także te, które mają wywołać pożądane zachowania.
Słyszymy często: Bądź kreatywny, napisz dobry tekst. Powiedz czym przejawia się kreatywność w pisaniu tekstów?
Kreatywne pisanie jest działaniem wypływającym z naszych potrzeb. To tworzenie komunikatu. Zasiadając przed edytorem tekstowym określamy cel, efekt jaki zostanie wywołany po przeczytaniu tekstu. Następnie używając odpowiednich środków, odwołując się do naszych umiejętności
i przekonań tworzymy materiał.
A jak napisać dobry tekst?
Wszystko zależy od tego jaką rolę ma pełnić ów materiał. Inaczej tworzy się teksty literackie, inaczej informacyjne, a zupełnie odmiennie teksty mające nakłonić odbiorcę do działania.
Czyli zakupu?
Zgadza się. Muszę jednak podkreślić, że mówiąc o tekstach sprzedażowych myślę zarówno o zawartości ulotek, ogłoszeń, a także treściach plansz trzymanych przez osoby proszące o wsparcie finansowe.
Dobrze, zatem jaki tekst uznajesz za dobry?
Taki, po którego lekturze odbiorca zachowa się dokładnie w taki sposób, w jaki chciał jego autor.
Sprawdźmy jak to działa w praktyce. Przeanalizujmy jedno zdanie – komunikat:
<<Mogą państwo kupić ten odkurzacz w cenie o jakiej wam się nie śniło.>>
Czy to jest dobrze napisany tekst?
Kuba:
a) lepiej usunąć początek zdania, bo `mogą` to mogą to zrobić, ale nie muszą,
b)`państwo`, `wam` – należy pisać dużą literą,
c) należy omijać zaprzeczenia, bo nieświadomy umysł ludzki nie rozumie zaprzeczeń.
Zatem jak powinien brzmieć właściwy komunikat?
<<Właśnie teraz kupią Państwo ten odkurzacz w wymarzonej cenie >>
Jakie teksty piszesz najczęściej?
Pracując jako copywriter tworzę materiały na potrzeby reklamy, biznesu, Internetu, a także teksty okolicznościowe. Natomiast po pracy zajmuję się tekstami prozatorskimi. Krótko mówiąc, jestem uzależniony od pisania.
Śledząc magazyny drukowane, prasę codzienną, internetowe newsy co możesz powiedzieć
o poziomie słowa pisanego?
Jeżeli chodzi o poziom słowa pisanego, nie jest tak źle. Gorzej jest z tematyką materiałów zamieszczonych w prasie i sieci. Przeraża mnie sytuacja, gdy kolejne gazety literacko-kulturalne znikają z rynku, a na ich miejsce pojawiają się portale i magazyny plotkarskie. Niestety, właśnie takich potrzebuje teraz rynek.
Dlaczego warto sięgnąć po książki Twojego autorstwa?
Książki kieruję do osób, które chcą nauczyć się pisać. Pierwsza, „Podstawy pisania przekonujących tekstów”, skierowana jest do początkujących copywriterów – czyli osób, które zarabiają za pomocą słowa pisanego. Odbiorcą drugiej są czytelnicy niezwiązani ze wspomnianą branżą, nie mający na co dzień do czynienia z edytorem tekstowym lub długopisem i kartką papieru. „Odrzuć szablon – napisz sam” ma za zadanie nauczyć ich kreatywnego myślenia oraz wskazać sposoby na samodzielne stworzenie tekstów, które używamy na co dzień – podań, ogłoszeń, kondolencji, listu, czy też notatki.
Apelujesz byśmy porzucili szablon i zaczęli korzystać z kreatywności. Jak to zrobić ?
O tym dowie się każdy, kto sięgnie po „Odrzuć szablon– napisz sam”.
Czym jest Fog Index? Stosujesz go?
Indeks czytelności pomaga nam w ocenieniu zrozumiałości tekstu. Uzupełniamy danymi schemat równania i już po chwili otrzymujemy wynik. Często korzystam z tej metody, szczególnie gdy piszę teksty mające trafić do jak największej grupy czytelników.
W październiku mijają dwa lata od kiedy zacząłeś blogować. W tym czasie wydałeś dwie książki. Gratuluję pytając jaki jest kolejny przystanek?
Obecnie pracuję nad dłuższą forma literacką. Co wyjdzie? Zobaczymy.
Nawet jeśli nie jesteście copywriterami, zapewniam, warto zagłębić się w ten temat. Zaglądnijcie na bloga Kuby Napisztekst.pl oraz do jego książek. Dzięki temu będziecie bardziej świadomi znaczenia komunikatów, które kierują do Was media czy wołające z każdej strony billboardy.
Pingback: Rozmowa ze mną na Inspirantka.pl | NAPISZ TEKST()