Inspirowanie innych do życia w zgodzie ze sobą i swoimi pragnieniami jest moją wielką pasją. W życiu zawodowym również to robię – pomagając w budowaniu marek osobistych w oparciu o wartości ich właścicieli. Często dostaje pytania o to, w jaki sposób budować społeczność wokół marki. Wiem, że to ważny temat i chętnie podzielę się z Wami moją wiedzą oraz doświadczeniem w tym zakresie.
Postanowiłam więc przedstawić w 5 puntkach najważniejsze informacje, które pomogą Wam wprowadzić realne zmiany i wesprą Wasze działania, dotyczące budowania społeczności.
- Zastanów się, kto może potrzebować Twojej wiedzy – stwórz personę.
Fundamentalnym etapem budowania marki osobistej jest rozpoznanie swojej grupy docelowej – kim są potencjalni Klienci, jakie mają potrzeby, jak i w czym możesz im pomóc. Sprecyzowanie odbiorców Twoich usług/produktów pomoże Ci w wyborze najlepszego kanału komunikacji (za pomocą którego dotrzesz do swojej grupy docelowej) oraz języka komunikacji.
Profil Klienta Idealnego powinien uwzględniać m.in. jego płeć, status społeczny, wiek, zawód, zainteresowania, styl życia, wyznawane wartości.
W stworzeniu persony pomocne jest przejście przez 5 punktów:
- Poznaj pierwotną motywację Klientów.
- Poznaj ich kryterium sukcesu.
- Poznaj ich bariery.
- Określ ich ścieżkę zakupową.
- Poznaj ich kryteria wyborów.
- Wybierz kanały komunikacji, którymi dotrzesz do Twojej społeczności.
Gdy określisz swoją Grupę docelową – sprawdź, w jaki sposób możesz być z nią w kontakcie.
Ważne jest, by Twoje komunikaty trafiały do właściwych osób!
Określ otoczenie, w jakim dana grupa docelowa przebywa (wydarzenia/punkty gastronomiczne/zajęcia fizyczne itp.), wybierz ten kanał komunikacji, dzięki któremu dotrzesz do swoich Klientów idealnych.
Pamiętaj, by zadbać o regularną komunikację.
Media tradycyjne, social media, a może konferencje online? Wszystko zależy od tego, kim jesteś, komu pomagasz i gdzie jest Twoja grupa docelowa!
Gdzie możemy znaleźć członków naszej społeczności?
- W mediach społecznościowych.
- W mediach tradycyjnych (prasa, tv, radio).
- W organizacjach networkingowych, zrzeszających przedsiębiorców, którym zależy na rozwoju.
- Na wydarzeniach tematycznych, skierowanych do konkretnej grupy osób.
- W grupach branżowych/hobbystycznych.
- U ekspertów/ekspertek, którzy mają podobną grupę odbiorców, ale ich działania są niekonkurencyjne dla naszych.
- Zastanów się, jak chciałabyś/chciałbyś, aby funkcjonowała Twoja społeczność za rok.
Zbudowanie zaangażowanej społeczności wymaga czasu, jednak korzyści z tego płynące (dla obydwu stron), są warte wysiłku!
Czym wyróżnia się społeczność zaangażowana?
- Podziela wartości, podejście do danego tematu, zainteresowania ekspertki/eksperta.
- Jest żywo zainteresowana tematem i rozwojem ekspertki/eksperta.
- Ekspertka/ekspert dostarcza jej nowości, ciekawostki z danego tematu.
- Potrzebuje wiedzy ekspertki/eksperta, słucha i wdraża.
- Interesuje ją temat i na razie jest biernym słuchaczem, jak przyjdzie właściwy moment – skorzysta z usług.
- Podąża za ekspertką/ekspertem; kiedy ta/ten poleca książkę – kupi ją, bo wie, że to jest rzeczywiście pozycja warta przeczytania; kiedy ekspertka/ekspert poleca konferencję – weźmie udział.
- Opracuj strategię komunikacji, jeśli będzie to LinkedIn – ułóż harmonogram publikacji, tematy komunikacji – pamiętaj, patrz oczami Twojej społeczności, jakiej wiedzy od Ciebie potrzebuje.
Aby świadomie zarządzać swoją marką, stwórz rzetelną strategię komunikacji.
Czym jest strategia komunikacji?
To ogół działań, jakie powinna podjąć firma, aby przy wykorzystaniu dostępnych zasobów osiągnąć zamierzone cele w obszarze komunikacji w przedsiębiorstwie.
Pomocny przy działaniach w social mediach będzie harmonogram – warto zadbać o jego rzetelny szablon, uwzględniający główne tematy i potrzeby społeczności. Rozpisanie tematyczne działań w perspektywie tygodnia, pozwoli na uporządkowanie treści, którymi firma/ekspertka/ekspert chce się podzielić.
- Dbaj o społeczność.
Zadbana społeczność to społeczność informowana na bieżąco o aktywności firmy/ekspertki/eksperta, edukowana, wspierana przez firmę/ekspertkę/eksperta. To ważne, by być ze swoją społecznością w ciągłym kontakcie – pytać jej członków o zdanie/ ich potrzeby.
Dbając o spójną komunikację, zadbasz o społeczność i zbudujesz zaufanie.
Zapamiętaj przede wszystkim, że: ludzie chcą relacji, lojalności – nie chodzi im o same produkty.
W życiu, zarówno prywatnym, jak i zawodowym najważniejsi są ludzie. To dla nich działasz, to im pomagasz.
Jeśli interesuje Cię temat budowania marki osobistej i chcesz zacząć działać małymi krokami, by zbudować markę spójną, wiarygodną, rozpoznawalną – zapraszam Cię do mojego kursu online „Marka osobista – Twoja supermoc w biznesie”: