Z Dorotą Piskor, połową duetu PSYCHOKINO, rozmawiałyśmy dwa lata temu, po tym jak z Tomkiem Ślesickim zrealizowała teledysk dla Dawida Podsiadło. Podejście, które zaproponowali, było wówczas bardzo nowatorskie – rozpoczęli modę na teledyski realizowane w formie filmów fabularnych. Pretekstem do ugoszczenia ich na blogu ponownie jest nominacja do prestiżowego konkursu – staną obok największych gwiazd muzyki. Tajemniczo brzmi?
Wiem, szczegółów dowiecie się z naszej rozmowy. Zapraszam:)
Patrząc na ilość teledysków, które zrealizowaliście od naszego ostatniego spotkania, można powiedzieć, że nowy trend został bardzo dobrze przyjęty. Z jakimi opiniami Wy się spotykaliście?
Początkowo artyści podchodzili dość sceptycznie do fabularnego formatu teledysków, w którym mieliby się pojawić tylko jako postać drugoplanowa (lub wcale), a główne role odgrywają aktorzy. To się jednak powolutku zmieniało i doszliśmy do momentu, w którym coraz więcej z nich, świadomie, zgłasza się do nas po klipy fabularne. Poczytujemy to sobie za taki trochę mały sukces 🙂
Wasz teledysk dla Warsaw Village Band/Kapela ze Wsi Warszawa został wybrany spośród 431 klipów zgłoszonych z całego świata I zostanie zaprezentowany w ramach Konkursu Wideoklipów 23. edycji festiwalu Camerimage*! Gratuluję! Jak do tego doszło?
Dziękuję! Po prostu wysłaliśmy zgłoszenie do konkursu i… ku naszemu zaskoczeniu zakwalifikowaliśmy się 🙂
Po obejrzeniu nasunął mi się jeden wniosek: to obraz gra główną role, muzyka jest tylko tłem. Taki był zamiar?
Wbrew pozorom, historia którą opowiedzieliśmy, jest bardzo sprzężona z muzyką. Midsummer Rain Song to piosenka nawiązująca do tradycji sobótkowej, a Sobótki to święto właśnie wody i ognia, które są motywem wiodącym w naszym klipie, wokół nich oplata się cała linia fabularna. Ale szczegółów może nie będę zdradzać.
Znaleźliście się w doborowym towarzystwie. Który z nominowanych jest mocnym graczem?
Właściwie to wszyscy konkurenci są bardzo mocnymi graczami! Nigdy nie sądziliśmy, że staniemy w jednym szeregu z Florence and the Machine, Flume, Of Monsters and Men, Pharrellem Williamsem, Rihanną czy U2. Sama nominacja jest dla nas olbrzymim wyróżnieniem.
To pierwsze tak prestiżowe wyróżnienie?
Tak. Zdobywaliśmy wcześniej nagrody i wyróżnienia w różnych plebiscytach, ale to nasza pierwsza nominacja na tak prestiżowym festiwalu.
Jakie są zasady festiwalu Camerimage? Kto wybiera zwycięzce?
Dyrektor Festiwalu zaprasza grono krajowych oraz zagranicznych specjalistów z branży filmowej i muzycznej do ocenienia zgłoszonych wideoklipów i wyłonienia prac nominowanych do nagród przyznawanych w ramach Konkursu Wideoklipów. Na podstawie tych nominacji zwycięzców wyłania międzynarodowe jury. Taka machina 🙂
Teledysk dla Warsaw Village Band/Kapela ze Wsi Warszawa bierze udział w festiwalu Camerimage, a Wy nad czym teraz pracujecie?
A my chwilowo odpoczywamy od robienia teledysków – zarówno ja, jak i Tomek rozwijamy nasze autorskie projekty fabularne. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, będzie można je oglądać już w lecie.
Przeczytajcie także wywiad Psychokino! Jest moc!
*Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE jest największym i najbardziej znanym festiwalem poświęconym sztuce autorów zdjeć filmowych. CAMERIMAGE znacznie przyczynia się do wzrostu prestiżu operatorów zdjęć filmowych wśród innych twórców X muzy. W wielu krajach, również w Polsce, zawód ten zaliczany był do technicznych. Dzięki Festiwalowi zaczęto dostrzegać, iż operator jest współtwórcą wizualnej strony filmu – jest artystą, podobnie jak reżyser i aktorzy (camerimage.pl).