Zawsze kiedy słyszę, że Polacy tworzą ważne projekty na świecie, towarzyszą mi dwa uczucia: dumy i rozczarowania. Zawsze robi mi się miło, że „moi” ludzie sławią nasz kraj i sprawiają, że inne narodowości nas doceniają i szanują. Po raz pierwszy, bardzo wyraźnie poczułam to kiedy studiowałam w Anglii, W Manchesterze, słyszałam same superlatywy o Polakach, jako tych,którzy są ambitni i dużo osiągają swoją pracą. Chyba mam już taką pasję, by doszukiwać się wśród znanych i docenianych ludzi na świecie -Polaków. Sprawia mi to niebywałą radość. Z drugiej strony napełnia mnie złość gdy pomyślę o tym, że ludzie poszukując lepszego życia, muszą go szukać poza granicami naszego kraju. Czym więcej podróżuję, czym więcej wieczornych rozmów na temat: dlaczego wyjechałeś/dlaczego wróciłeś? widzę szeroki wachlarz motywów i wiem, także z własnego doświadczenia, że to są osobiste wybory i nie można w 100% winy zrzucać na system i warunki do rozwoju/lub ich brak w naszym kraju. Ja wybrałam, wróciłam, i dobrze mi z tym. Ale niezmiennie z wielką radością śledzę jak radzą sobie Polacy na świecie i chętnie wspieram i promuję ich działania. Dlatego chciałabym Wam dzisiaj przedstawić Agnieszkę, która jest w gronie młodych kreatywnych osób, które w maju będą miały swoje 5 minut, by zaprezentować swój projekt, w mekkce młodych przedsiębiorców, w Dolinie Krzemowej. Bardzo mocno jej kibicuję i trzymam kciuki, a Was zapraszam na kawę z Agnieszką Nazaruk.
Odliczasz dni do 12 maja, zdradzisz nam dlaczego?
Oj tak, odliczanie trwa, a emocji z dnia na dzień jest coraz więcej 🙂 12 maja launchujemy kampanie Kickstarera naszego projektu. Przygotowaliśmy sie do niej przez ostatnie 3 miesiące. Najwyższy czas by sprawdzić, jak rynek przyjmie nasz produkt.
Kikstarter to szansa dla młodych, którzy mają ciekawy pomysł?
Zdecydowanie. Ale muszę dodać, że Kickstarter to coś więcej niż tylko szansa na sfinansowanie pomysłu. Moim zdaniem to początek wielkiej rewolucji rynkowej.
Dlaczego? Na przestrzeni lat zmienił się sposób budowania firm, w naszej branży widać to najlepiej. Dawniej proces wprowadzania nowego produktu wyglądał mniej więcej tak: firma przez wiele lat rozwija produkt, wydaje na to miliony dolarów. Potem prowadzi badania, by poznać opinie o produkcie potencjalnego klienta. To trwa długo i dużo kosztuje. Aktualnie projekty mają szanse zaistnieć w ciągu kilku miesięcy dzięki platformom crowdfundingowych (takich jak na przykład Kickstarter), weryfikacja pomysłu odbywa się bez dużych nakładów finansowych, a udział w kreowaniu innowacyjnych produktów, może wziąć każdy . Teraz każdy może konkurować z gigantami takimi jak m.in.Pebble, MakerBot, GoPro, Nest. Podsumowując jest szybciej, taniej – bez crowdfundingu nie byłoby to możliwe.
Największą korzyść, która płynie z crowsfundingu?
Myślę, że fakt, iż można zweryfikować rynek, bez ryzyka popadnięcia w długi, jeśli coś nie wyjdzie. Wiele projektów kończy się porażką i lepiej jak to się dzieje na etapie projektowania produktu, niż po jego zbudowaniu i zainwestowaniu dużych pieniędzy. Takie platformy pozwalają poddać produkt pod ocenę szerokiej publiczności. Tym samym otrzymać informację zwrotną czy coś się podoba, czy nie.
Jak znalazłaś się w zespole, który pracuje nad wprowadzeniem nowego produktu na rynek?
Od kilku lat próbuję swoich sił w startupach. Po drodze założyłam swoją własną firmę, próbowałam, raz się udawało, raz nie. Rok temu, kiedy poznałam Javiera postanowiliśmy razem działać. Powstał prototyp, który teraz prezentujemy jako Niwa. Bardzo mi się spodobał ten projekt, ponieważ wiedziałam, że może on mieć wpływ na życie ludzi. Myślę, że warto dodać, że urządzenie Niwa powstało w ramach programu HAXLR8R przeznaczonego dla najlepiej zapowiadających się firm tworzących nowe produkty.
Opowiedz więcej o swoim innowacyjnym urządzeniu.
Powiem krótko: pozwala uprawiać warzywa w domu. Dzięki mobilnej aplikacji, dbanie będzie proste i przyjemne.
Jakie możliwości daje prezentacja produktu w Dolinie Krzemowej?
To jest mekka startapowego świata. Bez wątpienia, zaistnienie tam, otwiera tysiące drzwi. Nasze demo produktu zobaczy 200 dziennikarzy pracujących w najważniejszych tytułach oraz potencjalni inwestorzy. Każdy kto chce wejść na rynek USA, powinien zacząć myśleć o budowaniu relacji z potencjalnymi partnerami, inwestorami, jak najszybciej. To właśnie chcemy zrobić, poprzez udział w tym wydarzeniu.
Co powinny zrobić osoby, które mają dobry pomysł i potrzebują funduszy na jego realizację?
żyjemy w świecie, w którym jest wiele możliwości uzyskania wsparcia dla swoich działań od państwa, fundacji, inwestorów itp. Nie jest to łatwe, ale jest to możliwe. Wszystko zależy od tego jak mocno wierzymy w swój pomysł i czego potrzebujemy, by zrobić kolejny krok w jego realizacji. Ja zawszę chętnie sięgam po dofinansowania, w mojej branży to rewelacyjna możliwość, z której moim zdaniem warto skorzystać.
Jesteś Polką, ale od wielu lat mieszkasz w Anglii…
Tak, a dokładnie w Glasgow, w Szkocji. Przeprowadziłam się tam w wieku 18 lat, by studiować psychologię i biznes na tutajeszym uniwersytecie. Wyporwadziłam się na trzy lata, by ponownie powrócić. Zrobiłam sobie roczną przerwę od stup -up życia i założyłam agencje marketingową. Szybko się zorientowałam, że to nie jest to co chce robić i wróciłam, w poszukiwaniu kolejnego startapowego wyzwania.
Bywasz w Polsce?
Tak, ale niestety rzadko. Staram się raz w roku odwiedzić moją rodzinę i przyjaciół. Śledzę także rozwój środowisk skupionych wokół sturt -up’ ów w Polsce i cieszę się, że się bardzo rozwija.
Odliczasz dni do prezentacji w Dolinie Krzemowej, a potem jakie będzie kolejny cel?
Moje kolejne działania będą zależały od tego, co wydarzy się 12 maja. Jeśli wszystko pójdzie dobrze – następne 12 miesięcy spędzimy na wprowadzaniu produktu na rynek. Jeśli nie – będziemy udoskonalać nasz pomysł. Jedno wiem na pewno – będziemy walczyć, aż osiągniemy sukces!
Objaśnienie:
Kickstarter (początkowo KickStartr) – anglojęzyczna crowdfundingowa strona internetowa, na której przeprowadzane są zbiórki pieniędzy w celu sfinansowania różnorodnych projektów z wielu dziedzin życia.
Crowdfunding – forma finansowania różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest lub zostanie wokół tych projektów zorganizowana. Przedsięwzięcie jest w takim przypadku finansowane poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez osoby zainteresowane projektem.
Dolina Krzemowa – nazywana technologicznym hubem świata, właśnie tam powstają najlepsze firmy świata.