To jedna z tych historii, które inspirują. Pojawia się dyskomfort w pracy, chęć zmian, powstaje biznes plan i jest – nowe wydarzenie, stworzone z pasji i realizowane z pasją. To decyzja, która daje wolność i przestrzeń do realizacji marzeń, a nam – odbiorcom, wartościowy pomysł na weekend. Bo przekraczając próg Dom Towarowy Bracia Jabłkowscy trudno jest wstąpić tylko na chwilę, tym bardziej, że czeka tam na poznanie 90 marek, praktyczna wiedza podana w formie warsztatów i wykłady, z zakresu kosmetyków naturalnych.
Zuzanna Mierzejewska, twórczyni marki Ekocuda, dzieli się swoją wiedzą i pokazuje, że chcieć to móc, ale tylko z dobrym biznesplanem.
Myślę, że decydując się na założenie własnej firmy należy liczyć się z tym, że nieustannie musimy się uczyć nowych umiejętności i rozwijać. To fakt, że pierwszy rok obecności na rynku jest niezwykle ważny, ponieważ weryfikuje czy nasz pomysł znalazł odbiorców, a każdy kolejny przynosi nowe wyzwania. W budowaniu mojej firmy postawiłam na ludzi, uważam, że sprawdzony i zaufany zespół to podstawa. Bardzo się cieszę, że targi organizują osoby, którym ufam, i które jednocześnie są świetne w swoich dziedzinach.
Który etap realizacji targów daje Ci najwięcej satysfakcji?
Każdy etap przygotowań do Targów wygląda inaczej, i składają się na niego innego rodzaju wyzwania. Jednak najbardziej lubię samą końcówkę, kiedy dzieje się najwięcej i widać już efekty wcześniejszej ciężkiej pracy, pojawiają się publikacje w mediach etc. oraz sam moment trwania Targów.
Jak sobie radzisz z niepowodzeniami, które wpisane są w każdy biznes?
Wiem już, że nie da się ich uniknąć, dlatego staram się wyciągać z nich wnioski i nie popełniać dwa razy tych samych błędów. Niezwykle ważne są też tematy, których na zewnątrz nie widać, jak np. dobra opieka prawna, która moim zdaniem jest w stanie nas uchronić nawet przed 50% porażkami i zapewnić bezpieczne funkcjonowanie firmy i jej dalszy rozwój. Niestety wydaje mi się, że nadal dość często jest to bagatelizowane przed firmy zwłaszcza te mniejsze.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Nie będę oryginalna kiedy powiem, że dobry biznesplan to podstawa. Ważne jest by od samego początku mieć pomysł na firmę i konkretny plan działania. Trzeba być konsekwentnym i nie zapominać też, dlaczego zdecydowaliśmy się na założenie własnej firmy, o takim a nie innym profilu i co było naszym celem i priorytetem na początku. To pomaga szczególnie w trudnych momentach, które są nieuniknione.
Wiosenna edycja Ekocudów zbliża się dużymi krokami. Pierwsza edycja zakończyła się sukcesem. Tym większe wyzwanie teraz stoi przed Tobą. Jak przebiegają przygotowania?
Targi to wynik pracy całego zespołu. Każdy, aby wykonać dobrze swoją część musi wiedzieć o zakresie swoich obowiązków z dużym wyprzedzeniem, by mógł zaplanować każdy etap przed, w trakcie, ale też po wydarzeniu. Staram się przede wszystkim dobrze planować pracę swoją i zespołu. Ponieważ wiele lat spędziłam pracując w dużych agencjach reklamowych, unikam jak ognia pracy i zadań, które były ‘na wczoraj’. Rzeczywiście poprzeczka postawiona jest wysoko. Chcę, by wiosenna edycja nie tylko powtórzyła sukces edycji pierwszej, ale była jeszcze lepsza.
Jakie cele sobie postawiłaś?
W listopadzie targi odwiedziło blisko 8 tys. osób, stawiam sobie za cel, aby tym razem wydarzenie przyciągnęło jeszcze więcej odwiedzających, by wystawcy byli zadowoleni z organizacji, a atmosfera była równie wyjątkowa jak za pierwszym razem.
Co się sprawdziło i pozostanie niezmienne, a na jakie nowości możemy liczyć?
Ekocuda, to przede wszystkim wspaniałe marki, ich wyjątkowe historie i ludzie, którzy je tworzą. W wiosennej edycji zaprezentuje się jeszcze więcej wystawców, bo aż 90.
Od początku Ekocuda to coś więcej niż Targi, stawiamy na edukację i ‘mądre’ atrakcje dla odwiedzających. Podczas dni targowych – 22 i 23 kwietnia – odbędą się warsztaty, tym razem mamy aż siedem propozycji. Tradycyjnie już odbędą się warsztaty make up z Annabelle Minerals (naszym sponsorem głównym), Zuii Organic i Lily Lolo. Nowością będą warsztaty z marką Naturativ, która jest partnerem strategicznym wydarzenia, jedne warsztaty będą dedykowane aromatom, drugie zaś – certyfikatom kosmetyków naturalnych. Dodatkowo program został wzbogacony o wykłady, które organizujemy wraz z naszymi patronami medialnymi – Cosmetic Scan, który poświęcony czytaniu składów kosmetyków oraz Dawandą i marką 4Szpaki, poświęcony tajnikom i sekretom produkcji dobrego mydła.
Przy organizacji pierwszej edycji były firmy, które odmówiły współpracy. Jak było tym razem?
Po ogłoszeniu zapisów na wiosenną edycję Targów Ekocuda byłam zaskoczona ilością zgłoszeń.
W pierwszym tygodniu wyprzedały się wszystkie miejsca na parterze, na półtora miesiąca przed wydarzeniem nie było już żadnych wolnych stoisk. Choć nabór wystawców jest już zamknięty, firmy cały czas się zgłaszają.
To bardzo miłe, kiedy buduje się coś od początku i zyskuje to odbiorców i tyle pozytywnych opinii. Chciałabym, aby targi Ekocuda były cykliczną imprezą, która na stałe wpisze się w wydarzenia targowe
w stolicy, a może już niedługo zawita także do innych polskich miast.
Czego nowego Ty się dowiedziałeś o kosmetykach naturalnych przygotowując Ekocuda?
Poznałam kolejne polskie i zagraniczne firmy, które produkują kosmetyki, które warto poznać. Tym bardziej czuję dużą potrzebę, czy ‘misję’, aby pomóc w ich promocji, ponieważ są niesamowite, a czasem trudno jest im się przebić i dać poznać klientom.
Podsumowując: dlaczego warto odwiedzić wiosenną edycję Ekocudów?
Ekocuda to niepowtarzalne, jedyne takie wydarzenie w Polsce, gdzie w jednym miejscu w trakcie dwóch dni targowych można spotkać aż 90 wyjątkowych marek kosmetyków naturalnych. To także liczne warsztaty
i wykłady, spotkania z ciekawymi ludźmi, którzy zarażają swoją pasją i optymizmem, do zdrowego stylu życia. Dzielą się swoim doświadczeniem.
Muzyczna nuta…w oczekiwaniu na Ekocuda 🙂