Inspirantka
  • Start
  • Biznes
  • Rozwój
  • Komunikacja
  • Kierunek miasto
  • Inspiracje
  • Wywiady
  • REDAKCJA
  • Współpraca

Inspirantka

  • Start
  • Biznes
  • Rozwój
  • Komunikacja
  • Kierunek miasto
  • Inspiracje
  • Wywiady
Inspiracje

Czy wiesz, jak dobrze zorganizować pracę z domu?

27 kwietnia 2020

Zawsze dbałam o to, by w firmach, w których pracowałam, była możliwość pracy zdalnej. Nawet jeden dzień w miesiącu pracy poza biurem, dawał mi namiastkę wolności. Zazwyczaj wykorzystywałam go, gdy wyjeżdżałam do rodziny na dłuższy weekend lub wiedziałam, że zakres działań mogłam wykonać sama, np. raporty, informacje. Dla mnie praca zdalna oznaczała – pracę zgodną z codziennym planem, tylko miejsce uległo zmianie. Jakież było moje zaskoczenie, gdy słyszałam od szefowej: Ty rzeczywiście pracujesz! Jestem pod wrażeniem. Nie rozumiałam tego stwierdzenia, aż do dnia, gdy koleżanka z biura postanowiła pójść za moim przykładem i poprosiła o dzień zdalny. Efekt? Przez pół dnia nikt nie mógł się do niej dodzwonić, a klienci dzwonili do biura pytając, czy coś się z nią stało, czy ma dzień wolny, ponieważ mieli problem
z nawiązaniem z nią kontaktu. Uświadomiłam sobie, że praca zdalna niejedno ma imię i nie każdy potrafi pracować zdalnie. W obliczu koronawirusa, wszyscy zostaliśmy poddani próbie – pracy z domowego biura. Jak sobie poradzić z tym wyzwaniem? Podzielę się z Wami kilkoma prostymi wskazówkami. To właśnie dzięki nim można lepiej zorganizować swój czas i uniknąć charakterystycznego uczucia, że nieustannie przebywa się w pracy.

  1. Struktura pracy

Kluczem do sukcesu jest wyznaczenie sobie stałych godzin pracy oraz racjonalne zaplanowanie przerw. Samodyscyplina przy takiej formie zatrudnienia jest bardzo ważna. Dzięki niej łatwiej wyrobić w sobie systematyczność, a mając
w perspektywie określoną liczbę godzin pracy, można się lepiej skupić i zmobilizować do działania. Jeśli jednak ze względu na brak ograniczeń czasowych nasza praca będzie ciągle przerywana, będziemy musieli się do niej wdrażać od nowa, co jest nie tylko czasochłonne, ale i zniechęcające.

  1. „To do list”

Można pokusić się o stwierdzenie, że słyszał o nich każdy, ale czy umiemy je tworzyć i dobrze wykorzystywać? Przedstawienie najważniejszych obowiązków w formie punków na liście jest przede wszystkim przejrzyste. Dzięki możliwości odznaczania lub skreślania kolejnych pozycji możemy także śledzić swoje postępy, co daje poczucie satysfakcji oraz motywuje do działania. Listy nie powinny jednak zawierać zbyt dużej liczby pozycji „do zrobienia”, ponieważ może to powodować poczucie przytłoczenia. Najlepiej robić więc spis czynności, które należy wykonać w danym dniu.

  1. Różne techniki zarządzania czasem

Czy da się jednak usprawnić pracę z domu tak, aby podnieść swoją efektywność? Oczywiście! Istnieje mnóstwo technik, które pomagają lepiej zarządzać czasem, przeznaczonym na wypełnianie obowiązków.

– Metoda „pomodoro” – do wprowadzenia jej w życie potrzebny jest timer lub budzik. Czasomierz należy nastawić na 25 minut, a następnie skupić się na wykonywanym zadaniu. Po upływie wspomnianego okresu następuje 5-minutowa przerwa. W ten sposób dzielimy czas na cztery sesje trwające 25 minut i trzy przerwy. Po ostatnim dzwonku należy zrobić 15 lub 30-minutową przerwę. Dzięki tej metodzie w prosty sposób można zwiększyć swoją produktywność, ponieważ wspomniane 25 minut to czas, w którym pracujemy najbardziej wydajnie.

– Matryca Eisenhowera – pozwala usprawnić ustalanie priorytetów poszczególnych zadań. Tworzymy ją, dzieląc kartkę na cztery pola: „pilne ważne”, „niepilne ważne”, „pilne nieważne” i „niepilne nieważne”. W ćwiartce pierwszej należy umieścić takie obowiązki, które nie mogą czekać do zrobienia „na wczoraj”. Część druga przeznaczona jest na sprawy, które również koniecznie trzeba załatwić, ale są one dopiero w fazie planowania. „Nieważne pilne” to miejsce na rzeczy o mniejszym znaczeniu, ale takie, które należy szybko wykonać. Do części „niepilne nieważne” należą codzienne przyjemności
i rozpraszacze. Wpisując w kwadrat Eisenhowera poszczególne zadania i czynności, możemy określić, które z nich są dla nas najważniejsze w tej chwili, które mogą poczekać jeszcze dzień lub dwa, a którym możemy poświęcić się w wolnym czasie. Dzięki tej technice łatwiej podejmować decyzje, nie traci się również czasu na rzeczy zbędne.

– Metoda Kanban – w tej metodzie dzielimy tablicę lub kartkę na trzy części: „do zrobienia”, „w trakcie” i „zrobione”. Zadania umieszczamy w konkretnej grupie w zależności od stopnia postępu. Kanban pozwala na lepszą organizację oraz utrzymywanie kontroli nad tym, co mamy do zrobienia. Dzięki tej metodzie można zaprowadzić porządek we własnych obowiązkach i uniknąć stresujących sytuacji.

W zarządzaniu czasem niezwykle przydatne jest również rozplanowanie złożonych zadań. O wiele wydajniej pracuje się, gdy duży projekt zostaje rozpisany na poszczególne kroki lub konkretne czynności prowadzące do osiągnięcia celu. Działając w ten sposób, obserwujemy swój postęp, nie mamy poczucia, że mimo kilku godzin skupienia nadal nie skończyliśmy całego projektu, wiemy bowiem, że wykonaliśmy już szereg czynności przybliżających nas do sukcesu.

Zasady te na pewno pomogą wszystkim, którzy pracując z domu, borykają się z problemem organizacji obowiązków lub gubią się w natłoku zadań. Do ich wprowadzenia w życie wystarczy jedynie chęć i trochę wytrwałości, a efekty zauważycie bardzo szybko.

Źródła fot.: https://pixabay.com/pl/; https://startupstockphotos.com/

Czy wiesz, jak dobrze zorganizować pracę z domu? was last modified: 19 października, 2022 by inspirantka
praca zdalna; home officetechniki pracy
Skomentuj
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
poprzedni wpis
Świat naszych marzeń – najnowsza książka Magdy Bębenek
następny wpis
Jak działać w obliczu pandemii? Ekocuda podjęły wyzwanie

Zobacz także

Pomyśl zanim…pomyślisz

10 lutego 2016

SMAK SPEŁNIONYCH MARZEŃ #5

16 stycznia 2017

Smak spełnionych marzeń #3

4 lutego 2016

Marzenia do spełnienia

1 września 2014

Inspiracje z blogosfery no.1

18 października 2015

Święta z zaburzeniami odżywiania – jak odnaleźć...

21 grudnia 2022

Szukasz odpowiedzi? Połącz się z bazą

26 maja 2016

Mikołajkowe inspiracje

26 listopada 2015

SMAK SPEŁNIONYCH MARZEŃ #9

2 lipca 2021

Inspirująca podróż w nieznane

9 kwietnia 2011

Warto tam być

  1. Beksiński – Kolekcja Anny i Piotra Dmochowskich w MAW

    17 czerwca 2021 @ 08:00 - 30 czerwca 2024 @ 17:00
  2. KULISIEWICZ. LAPIDARNE PIĘKNO

    19 listopada 2022 @ 08:00 - 5 marca 2023 @ 17:00
  3. „Abakanowicz. Konfrontacje” / wystawa

    1 grudnia 2022 @ 10:00 - 19 lutego 2023 @ 17:00
  4. Wystawa: Picasso i inni – zobacz repliki najdroższych obrazów świata w Galerii Północnej

    16 stycznia @ 08:00 - 28 lutego @ 17:00
  5. Warsaw Coffee Festival 2023 – Pałac Kultury i Nauki

    4 lutego @ 10:00 - 5 lutego @ 18:00

Zobacz wszystkie Wydarzenia

Patronaty

Czytam:

Bez nazwy1 Jak mądrze korzystać z czasu?

Bez nazwy1 Floating – na czym polega?

Bez nazwy1 Jak podążać za technologią i ...

Bez nazwy1 50 najbardziej kreatywnych ludzi w biznesie

Bez nazwy1 Jak zbudować społeczność na Instagramie

Inspirantka

Inspirantka

O portalu Inspirantka.pl

Życie to podróż, a budowanie biznesu to proces. Podobnie jest z przestrzenią, w której się właśnie spotykamy – Inspirantka.pl. Do września 2022 roku był to blog, na którym inspirowałam do życia na 100%, w zgodzie ze sobą, ze swoimi talentami i pragnieniami. Teraz nadszedł czas na zmianę, na otwarcie się na nowy rozdział. Zapraszam Cię do biznesowo-rozwojowego portalu, na którym będziemy mówić o tym, co ważne w życiu osób nastawionych na rozwój zarówno na płaszczyźnie prywatnej, jak i zawodowej.

Dorota Steliga, redaktor naczelna

Najpopularniejsze posty

  • Jeszcze będzie przepięknie, jeszcze będzie normalnie

    22 lutego 2015
  • Marzenia do spełnienia

    1 września 2014
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

@2022 - inspirantka.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.Akceptuj Czytaj więcej
Polityka Prywatności

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT